fredag 15 oktober 2010

Rapport från Union Square i New York

Lägg märke till reflektionen av Empire State Buildning i fönstret uppe till vänster!

Jag skulle nästan kunna flytta till New York bara för att kunna handla min mat på Whole Foods Market vid Union Square. Den var så fantastiskt fin, i en trevlig atmosfär och man hade lust att handla allting! Jättemycket ekologiskt och Fairtrade, och ett helt enormt utbud i allmänhet! Massa olika typer av varor i lösvikt som jag aldrig sett förr. Bara en sån sak som att man kan göra sin egen jordnötssmör i en maskin i butiken! Man valde mellan fyra olika typer av nötter, som från hela maldes ner till smör. Du tryckte ner det i en burk, som en mjukglass! (Ganska amerikanskt ja.)

Jag älskade deras stora avdelning av salladsbuffér (där de även hade varm indisk mat). Man valde en storlek på en fin kartong, och kunde sedan gå runt och välja och vraka bland hur mycket gott som helst! Med nötter och fröer och krutonger och krusiduller! Sen betalade man för vikten i kassan (inte så dyrt heller) och kunde äta den i deras café på våningen ovanför eller gå ut med den till torget utanför där det alltid var en massa rörelse, folk som spelade schack, uppträdde eller sålde konst.
Butiken var inte jättestor, men den innehåll väldigt mycket, och den hade 35 kassor med ett intressant ochs smidigt kösystem.

Nu tänker jag då tyvärr inte flytta till Det Stora Äpplet inom den mest snara framtiden, så jag hoppas istället att Coop kan öppna en exakt likadan butik, typ vid Gustav Adolfs torg i Malmö...? That would be awesome! =)

Have a good one!

/Hanna

2 kommentarer:

  1. Jag föredrar den vid Columbus Circle!

    SvaraRadera
  2. Den är fin den med! Nära till Central Park, så att man kan picknicken dit.

    SvaraRadera