torsdag 10 mars 2011

10 sätt att påverka


Har du idéer, frågor eller åsikter? Hur är Coop-butiken där du handlar? Vad kan förbättras? Vad bör uppmuntras och uppmärksammas? Vilka områden vill du att vi satsar på? Vi vill veta vad du tycker!


Här följer 10 sätt att påverka


1.Gör medvetna val i butiken
Som konsument har du stor makt i och med de val du gör i butiken. Utnyttja din konsumentmakt och handla så som du vill att andra ska handla.

2.Prata med din butikschef
Saknar du något i butiken där du handlar? Har du frågor eller synpunkter kring sortiment eller annat som rör butiken? Be om att få tala med butiks- eller stormarknadschefen.
(Får du inte tag på honom/henne - hör av dig till föreningen!)

3.Var social i sociala medier
Var med och tyck till, kommentera och gör din röst hörd i Coops och föreningens sociala medie-kanaler på nätet - på Facebook och i bloggar.

4.Kontakta föreningen
Du kan alltid skriva, ringa eller maila dina synpunkter till föreningskansliet.
Solidars kansli.
Sveas kansli.

5.Engagera dig i föreningen
Som förtroendevald, medlemsråd eller ambassadör har du ytterligare en möjlighet att påverka och uttrycka din åsikt.

6.Kontakta ditt distriktsfullmäktige (inom Svea och Solidar)
De förtroendevalda i distriktet är de som kan föra din talan vidare. Kontaktuppgifter till din distriktsordförande kan du få från föreningskansliet.

7.Skriv en motion
Skriv och motivera vad du tycker bör ändras. Motionen diskuteras först på distriktsstämman (i Svea och Solidar) innan beslut tas på den årliga föreningsstämman. Underteckna motionen med ditt namn, medlemsnummer och adress.

8.Gå på distriktsstämman (i Svea och Solidar)
Här kan du prata för din motion, rösta på inkomna förslag till förtroendevalda, ta del av andras motioner och få information om vad som är på gång inom ditt distrikt m.m.

9.Skriv ett brev till styrelsen
Kontakta föreningens styrelse om du har frågor som rör större strategiska eller ekonomiska frågor.

10.Delta i Coop Medlemspanel
Varje år arrangeras flera medlemspaneler via coop.se. Coop Medlemspanel är digitala enkäter innehållande medlems- och konsumentfrågor. Här får alla medlemmar chans att medverka. Resultaten från undersökningarna brukar presenteras i rapporter och även uppmärksammas av media.


/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar