måndag 1 mars 2010

Är det värt det?


I helgen såg jag ett reklamblad från en av Coops konkurrenter.
"Hysteriska chockpriser! Otroligt billigt!"

Min första tanke är typ- "Oj! Jössös så billigt och bra!"
Min andra tanke är - Vem är det som inte får betalt för det dom har producerat?

Som konsument tänker man sällan på VARFÖR det är billigt. Om köttet är billigare än vanligt så
kan det bero på att djuren har fått äta billigt sojafoder som odlats i Brasilien, där tusentals hektar regnskog har skövlats för att bereda plats. Även om kossorna föds upp på den hederliga skånska gården runt knuten.
>> Läs mer om det här.

Och om du kan köpa tre paket kaffe jättebilligt så kan det innebära att de som odlat kaffet får vända på sina slantar många varv för att överleva.

Priset ÄR viktigt. Jag vill också handla billigt. Det är så vi är inprogrammerade sen barnsben. Vi vill göra kap. Vi vill spara pengar. Det känns bra då.

Och jag kan hålla med om att Coop ibland upplevs som dyrt, även om Coop Forum butikerna ofta är bland de absolut billigaste i stan. Och jag hoppas som så många andra att Coop kommer att kunna pressa sina priser mer.

Men det jag vill komma fram till är att det ska vara prisvärt, det ska vara rimligt, hållbart och varken skada min plånbok, naturen eller andra människor.

Är det en för svår ekvation att få ihop?

/H

3 kommentarer:

  1. Ibland blir jag skrämd av hysterin på ett köpcenter (vilket jag ser dagligen på jobbet)! Alla ska handla MYCKET, BILLIGT och bryr sig alltför lite om kvalitén eller hur det är odlat/producerat, hur djuren har haft det etc.... Tänk att Sverige har kommit sååå mycket längre än vårt grannland!!

    /E.

    SvaraRadera
  2. Menar du Norge?

    Jo, vi lever i ett köp- och slängsamhälle, inget slit- och slängsamhälle. Vi hinner sällan slita ut något (jeans är t.ex. redan färdigslitet åt oss när vi köper dem).

    Samtidigt så är så många beroende av att vi handlar deras produkter. Vi måste bara komma ihåg dem längst bak i kedjan..

    SvaraRadera
  3. Ja, många är beroende och det är viktigt att tänka på dem och det!! Bra sagt:-)

    Japp, menar Norskeland.....

    /E.

    Ps. Ska länka till dig på min blogg:-)

    SvaraRadera