måndag 29 mars 2010

Elfenbenskusten - choklad och fotboll


Elfenbenskusten känns som ett aktuellt ämne nu, från flera håll.

Jag kan säga att jag inte bryr mig en smack om
Svennis som fotbollstränare. Däremot kan jag säga att jag bryr mig om gårdagens Dokument Utifrån. Och jag hoppas att några fler får upp ögonen för att det vi handlar i butikerna inte alltid har haft ett så sjysst ursprung. Att vi inte lever i isolerade bubblor, att världen är ett nätverk där allting hänger ihop, och att du som konsument påverkar andra människors liv och miljö varje gång du handlar.

Du kan se programmet här fram till den 27 april.

Och tänk nu inte bara kakao - tänk kaffebönor, ris, exotisk frukt, billiga kläder, billiga prylar i allmänhet... Och fotbollar med för den delen! (Undrar vad Svennis har att säga där.)

Läs här om hur Rättvisemärkt kommenterar problematiken.

Men jag har en annan fotbolls-nyhet på hemmaplan! Ikväll spelar HIF mot IFK Göteborg, i Helsingborg, och eftersom
Coop Forum snart kommer slå upp sina portar i denna stad, så är de matchvärdar. Solidar finns på plats på Olympia och berättar om MedMera-kortet och bjuder på förfriskningar!

Kanske ses vi där?

/H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar