onsdag 1 september 2010

Disk, tvätt och VIP!

I helgen hälsade jag på en kompis i Göteborg och fick där lära känna en ny ekopryl som jag hitintills hade missat:

Quick-disk! Den var superbra! Den ser inte så fantastisk ut direkt, men jag tyckte den var jättesmidig. Min vän hade köpt den på Designtorget och hon sa att den från början kom från Naturskyddsföreningen. Jag måste ha en och tycker det är synd att de inte finns på Coop. De är alldeles för dåliga på att våga ta in smarta ekoprylar.

Något annat som jag tänkt testa länge är alternativa tvättmedel. Som tvättnötter och tvättbollar (som de har på Granit). Och jag tror inte det heller finns på Coop, än.
Jag tror jag måste framföra detta, eller i alla fall fråga om det inte är möjligt att satsa mer på bara en butik - en speciell "Coop Miljö", som tar in en massa ekoprylar, och testar försäljningen där. För det är ju Coop som ska ligga steget före när det gäller ekologi. Kanske en egen Änglamark-butik!


Om du råkar vara en Very Important Person (klart du är!) så är du bjuden till VIP-kvällen imorgon kl 18-22 på Jägersro Center! Sen blir det matmässa på Coop Forum på fredag och lördag! Och där kommer du träffa våra ambassadörer som berättar om Fairtrade och ekologi!
Alla är välkomna (alla är viktiga)!

/Hanna

4 kommentarer:

  1. Jag använde tvättnötter en lång period och tycker att de fungerade jättebra! Häftigt att en nöt innehåller ett ämne, som rengör:-) Och dessutom är de nedbrytbara efter användandet... Du kan använda samma nöt flera gånger. Blir en speciell doft på tvätten!

    Numera använder jag "magic ball"-en tvättboll, som innehåller olika alkaliska kulor, som tar bort både bakterier och smuts. Kostar endast 300 kr, för tusen tvättar! Billigt i längden:-) Underbar att använda tillsammans med Ecovers sköljmedel!

    Du får gå till Life och handla istället;-)

    EKO-kram!
    /E.

    SvaraRadera
  2. Hej E! Kul att du har testat båda alternativen! Jag har läst skiftande omdömen nu, och att tvättbollar räcker till ett hundratal tvättar.

    Min strategi är att använda min medlemsröst och få Coop att ta in fler eko-produkter.

    Vänliga hälsningar och kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Kanske du kan påverka dem att arbeta mer med produkter för intoleranser och alternativ på den fronten... Tycker att Coop är väldigt dåliga på det och därför handlar jag på ICA, för att de satsar på Vänliga Varor och i deras medlemstidning har de alltid alternativ i recepten för de som har intoleranser, så det ska passa alla. Men man kan ju inte göra allt, eller hur!? Coop är duktiga på eko och fairtrade, Ica på Vänliga varor och tillsammans kompletterar de varandra. Men hade varit kul om Coop hade lite mer alternativ också!

    Kram!
    /E.

    SvaraRadera
  4. Hej igen!

    Ja vi vill ju också vara bra på vänliga varor! Jag ska försöka föra fram din önskan om bättre satsning!
    Såvitt jag vet så ska du kunna be butikschefen i din Coop-butik om en lista på glutenfria alternativ så att hon/han kan ta hem fler varor som du vill köpa. Men jag tycker inte att ni ska behöva jobba extra för varor som sedan också är dyrare. Helst ska ju sortimentet redan vara brett och passa alla.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera