fredag 10 september 2010

Dyrare mat?

Idag gick TT ut med nyheten om att "Maten kan bli dyrare". Producenterna till kött och mejerivaror kräver kraftiga prishöjningar i förhandlingarna med dagligvaruhandeln.

Som enskild konsument kan man reagera negativt på detta, eftersom det kan innebära mindre pengar i min egen plånbok. Men det finns fler sätt att se på saken. Läs mer här om hur tankesmedjan Dyrare Mat, Nu! resonerar. De vill skapa förståelse för matens verkliga pris, och menar att jakten på ständigt sänkta matpriser leder till förödande konsekvenser för alla - djur, natur och människor.

Lyssna också på Sveriges Radios serie Matens Pris.

Och du kan gilla Dyrare Mat, Nu! på Facebook.

Fler perspektiv på saker och ting gör oss rikare!


Och så vill ha jag passa på att gratulera Coop Extra Värnhem, som har gjort Årets Hälsosatsning! Hurra! Bra jobbat Magnus Björkman och alla hans medarbetare!

Ha en trevlig helg!
Och grattis till alla er som ska fira Eid-Al-Fitr!

/Hanna

2 kommentarer:

  1. För mig gör det inget om priserna på maten höjs, särskilt inte mejerivaror och kött, vilket jag inte äter något av! Är van vid att min mat är dyr; glutenfritt, mjölkfritt, vegetariskt, kravmärkt... Det kostar en del, men är värt det. Dock önskar jag bidrag för intoleranserna. Känns lite surt med ett pastapaket för 30 spänn ibland...!

    Hoppas livet leker!
    /E.

    SvaraRadera
  2. Hej E!

    Synd att du inte har nära till Coop Extra på Värnhemstorget i Malmö. En av anledningarna till att de vann priset som Årets hälsosatsning var deras satsning på glutenfritt och vegetariskt m.m. Till bra priser dessutom. Jag förstår verkligen att det känns surt att betala det dubbla bara för att man råkar bara glutenintolerant. Känns inte rättvist.

    Vänliga hälsningar!

    SvaraRadera