tisdag 22 februari 2011

Glada grisar och glada konsumenter?


Det är mycket debatt kring grisar just nu.

Grisar som kastreras utan bedövning, för att det är billigare för oss konsumenter.
Hundratals svenska grisuppfödare som tvingas lägga ner sin verksamhet på grund av att vi köper kött från bl.a. Danmark och Tyskland.
Svenska grisuppfödare som rasar och kräver lika villkor.
Och så vidare...

Coop skickade nyligen ut ett pressmeddelande om att vi gillar svenska grisar.
"- Drygt 75% av det färska griskött vi säljer i någon form har svenskt ursprung. Kunder som vill stötta svenska producenter är mycket välkomna att handla svenskt kött i våra butiker, säger Per Rosengren, direktör för hållbar utveckling på KF och Coop."

Coop satsar nu också stort på ursprungsmärkning.
"För att kunderna ska kunna göra medvetna val är en tydlig märkning väldigt viktig, både när det gäller innehåll och ursprung. Därför märks redan idag Coops egna varumärkens charkprodukter med ursprung. Det är en märkning som går längre än myndighetskraven."

Coop tar ansvar för att:

  • förtydliga ursprungsmärkningen på våra egna varumärken, vilken redan idag går utöver lagkrav.
  • kräva av de leverantörer som idag inte ursprungsmärker, att även de inför en tydlig ursprungsmärkning så att konsumenterna kan göra medvetna val.
  • fortsätta utveckla vårt sortiment utifrån våra medlemmars behov och efterfrågan som till exempel närproducerat, krav på djuromsorg eller efterfrågan på ekologiska alternativ.
  • vara aktiv i dialogen med alla våra intressenter. I detta fall inte minst med LRF.

Det debatteras dessutom om sushi just nu. Naturen klarar sällan av när en exotisk delikatess blir så pass inne att alla ska äta av den jämt, året om, dygnet runt.

Jag slår ett slag för Coop Änglamarks ekologiska kött och ekologiska lax.
Och både du själv, din plånbok och miljön mår bättre av att du ser det som en delikatess!

Håller du med?

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar