Trots en ihållande lågkonjunktur fortsätter den svenska konsumenten att handla Rättvisemärkt i allt högre utsträckning. Försäljningen ökade med 25 procent under 2009 och uppgick till 876 miljoner kronor i konsumentvärde.
Försäljningen av Rättvisemärkt och Fairtrade-märkta varor internationellt gynnar idag fem miljoner odlare och anställda med familjer i cirka 50 utvecklingsländer, genom kriterier som ger förbättrade arbets- och levnadsvillkor samt en bättre betalning för råvaran.
- Vi vet att lågkonjunkturen drabbar utvecklingsländer extra hårt och att miljontals människor drogs in i en djupare fattigdom under förra året. För många innebar Fairtrade en livlina, en chans att bibehålla en dräglig tillvaro och till och med ta några steg framåt. Därför är det glädjande att vi trots lågkonjunkturen växer och att vi gör nytta för allt fler människor. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vi verkar i några av världens fattigaste länder och att vi inte ensamma kan lösa alla problem. Det säger Morgan Zerne, VD på Rättvisemärkt.
Antalet certifierade producentorganisationer ökar hela tiden, i takt med att allt fler företag såväl som konsumenter vill vara delaktiga i att bidra till utveckling och skapa förutsättningar för ökat inflytande för de människor som producerar varorna vi handlar. Idag går det att välja bland fler än 850 Rättvisemärkt-certifierade artiklar i våra svenska butiker.
Heja Rättvisemärkt!
/H
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar