onsdag 24 februari 2010

Schampo


Det är ofta i duschen man kommer på alla smarta idéer.

Louise Konsumentkoll lade upp
en nakenchock i bloggen igår! Louise vill ha platta korkar så att man kan ställa schampo-flaskor med korken neråt för att få ut allt ur flaskan innan den slängs.

Såklart en bra idé, och jag håller med!


Men jag har funderat mer på det där med schampo... All den fina text som står baksidan av flaskorna. Den som man ofta står och läser och blir lika fundersam kring varje gång... För det första känner man sig lika dum här som inför alla tillsatser i mat. Sedan har jag hört så mycket olika teorier kring det där med vilken effekt schampo kan ha på hår.

"Levande hår behöver styrka" står det på Garnier Fructis hemsida... Eeh, hårstrån är död vävnad. Har alltid varit och kommer alltid att vara. (Om vi inte blir blåa avatarer i framtiden.)

... vårdande fruktoljor, essenser och koncentrat som återuppbygger hårfibrerna ... ger 3 gånger så mycket volym och 70 % mer glänsande lyster ... berikad med vårdande vitaminer och UV-filter gör håret 5 gånger starkare ... skyddar och återfår sin smidighet ... utvecklad hårteknologi med unik formula som innehåller pärlextrakt... blablablaj..

Och ofta blandas texten med norska och danska, för att förvirra ytterligare. =)

Är allt bullshit? Eller hur är det egentligen?
Är det bara jag som aldrig märkt någon skilllnad mellan olika schampomärken?
Jag köper nog en ny variant varje gång jag handlar schampo.

Det enda jag verkligen fattar i innehållsdeklarationen är det som står först -
Aqua.
Och jag undrar hur mycket onödigt vatten som transporteras runt..
Dyra frisörschampon ska innehålla mindre vatten (säger frisörerna). Men inte använder jag mindre schampo för det..

Och dyra schampon behöver inte vara bättre
enligt Rån & Rön.

Jag är förvirrad.

Hassan – Schampo För Fett Hår (Spotify-länk.)

/H

2 kommentarer:

  1. Ja ibland behöver det inte vara svårare än så :)

    SvaraRadera
  2. Nu tittar jag in:-) Jag har märkt en tydlig skillnad mellan olika shampon och då har jag ju väldigt torrt hår!! Tycker att frisörshampon är mycket bättre och drygare än de från affärerna... Shamponerar jag två gånger (första gången för att få ut fett och stylingprodukter) så behövs det inte mycket! (eller ja, mycket och mycket... beror på hur man definierar det;-))

    Det finns tester som visar på att toningar, shampon etc som innehåller kemikalier går in genom hårbotten och påverkar oss och våra kroppar och skapar obalans. Därför främjar jag för naturkosmetik, med inga konstiga ingredienser, utan helt naturligt innehåll!

    Bra skrivet min vän!
    /E.

    SvaraRadera