måndag 19 april 2010

Flitig som ett bi? Inte idag...


Idag har jag varit hemma för att försöka kurera en rejäl vårförkylning.

Och en favorit i förkylningskurer är honungsvatten. Jag dricker mängder av honungsvatten. Det är någonting jag har med mig sen jag var liten. Man Ska dricka honungsvatten när man är förkyld. Så är det bara. Det hör till.

Så jag var och köpte ny honung igår.

Och eftersom jag är intalad att man bara ska köpa svensk honung, då den innehåller nyttiga vitaminer eller något som tydligen inte utländsk honung gör, så valde jag svensk honung från Skärblacka i en plastburk. Precis intill Skärblackahonungen fanns Coop Änglamarks honung, ekologisk, men från Argentina (tror jag att det var).

Och där har vi det klassiska dilemmat.
Visst att honungen säkert skeppats på båt och själva transporten i sig inte behöver vara avgörande, men det bär mig ändå emot att välja produkten från de argentinska bina när den "hederliga" svenska honungen, med en så fin etikett, står intill.

Och är billigare. I precis likadan plastburk.

Och kan någon förklara för mig hur honung kan vara ekologisk? Jag har inte riktigt förstått den grejen. (Inte ekologisk sill heller.)

För övrigt är bin och biodling väldigt fascinerande.


Här kommer lite bi-länkar:





/H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar