torsdag 26 mars 2009

Presentation av Therese


Mitt engagemang för en rättvisare värld påbörjades i samband med att jag började studera på Malmö högskola 2001. Då blev jag intresserad av förändringar och hur vi som individer kan påverka med små medel. Under 2004 besökte jag, i samband med studier, ett kooperativ i Sydafrika som just fått det rooibos te som de producerade att bli både Krav- och Rättvisemärkt. Jag bidrog till deras arbete och vi samtalade om olika funderingar som jag hade och på det viset bidrog de till min studie. Det var lärorikt. Märkningarna var för dem en kvalitetsstämpel, för kooperativet behövde inte förändra sitt arbetssätt, men de ville att det skulle synas i hyllorna att deras produktion var "fair", från produktion till hylla.

Jag har även besökt producenter i Indien, inte bara rättvisa producenter och organisationer utan här passade jag på att besöka och samtala med olika aktörer med spridda visioner och få lära mig mer om hållbar utveckling. Det var oerhört lärorikt.

Nu ska jag för första gången besöka Centralamerika och se vilka förutsättningar som finns där. Så för mig blir det som att knyta ihop säcken. Produktionen av Rättvisemärt-certifierade varor sker i Afrika, Asien och Sydamerika. Jag ser fram emot att träffa människor i Costa Rica och lära mig mer av dem. Och hoppas på att kunna filma lite för att sprida kunskaperna och på lång sikt bidra till deras arbete genom att sprida information.

Jag är så stolt över att jag kan vara med att påverka människors tillgång till rättigheter. Det är inte jag som står för förändringen, men det är jag som väljer varor i butiken.

/Therese Skoglund, Malmö

1 kommentar:

  1. Jag ser fram emot att följa med på förändringens resa och är glad att individer som du (och dina kollegor)finns. Ni hjälper även oss "oinvigda" att handla rätt och att någonstans i ledet få oss att göra rätt val.

    Therese, vill du ska veta att du fått mig att ändra på mycket(och hos mamma å pappa i lilleby)!

    Kramkram/m.

    SvaraRadera