måndag 17 maj 2010

Klimatsmarta nöjen?


Jag var i Köpenhamn under Kristi himmelsfärdshelgen. Jättemysig stad. Jättemysiga människor. Och klimatsmarta. Inte nog med att de cyklar jättemycket - de försöker även göra sin stora nöjespark, Tivoli, lite mer klimatsmart!

Jag var inte inne på Tivoli denna gången, men minns att när jag var där senast såg skyltar om vindkraftverk och Tivolis energiförbrukning. Och efter lite letande hittade jag nu detta:
Tivoli og klimaet. Och de har till och med en hel CSR-rapport att ladda hem. Kanske kände de att de hade ögona på sig inför COP15 i december (FNs klimat-toppmöte i staden). Men lite ögon på sig har aldrig skadat...

Eftersom du har en massa fina erbjudanden på Liseberg nu om du har ett Coop MedMera-kort, så tänkte jag kolla om de hade något klimat-tänk där. Men icke. Jag hittar i alla fall ingenting på liseberg.se. Och Stockholmarna verkar inte vara bättre. Inte ett ord om miljö, energi eller kemikalier på gronalund.com.

De borde helt enkelt ta en tur till Danmark och vi borde spänna ögona på Liseberg och Grönan lite mer, och få dem att skryta om återvinning och miljöskolor lika mycket som de idag skryter om hur många ton godis folk vinner där per år.


Jag tycker om när man kan förena nöje med nytta.

/H

1 kommentar:

  1. Kolla även in den här artikeln på samma ämne:
    http://www.csripraktiken.se/2010/05/19/nojesparken-flaggar-for-miljosatsningar/

    Six Flags nöjespark i USA. Håller med dig, dags för de svenska nöjesparkerna att ta efter :)

    SvaraRadera