fredag 28 maj 2010

Var är min skog?

(foto från vår resa till Costa Rica förra påsken)


Målade fjärilsmakaroner som såldes som broscher. Kakor, rulltårtor och pyssel...
Så samlade fler än 300 000 svenska skolbarn in pengar för att "rädda regnskogen" i början på 90-talet.

Dokumentären
Jag köpte en regnskog
kan ni fortfarande se på SVT Play fram till den 8 juni. Den handlar om viljan att veta att de pengarna du en gång skänkte verkligen användes till det som det skulle användas till. Var finns min regnskog?

Idag känns det viktigare än någonsin att verkligen kunna spåra och se tydliga resultat när man skänker pengar till bistånd. (Inte konstigt när man hör om hur pengar hamnar på villovägar i fel personers plånböcker.)

Vi-skogen får ofta frågor om var just de träden är som
jag köpte. Men tyvärr sätter inte Vi-skogen en etikett på varje träd med ditt namn på - då skulle det verkligen bli mer pengar som gick åt administration än vad som gick till verkliga träd. Läs mer här.

Men Vi-skogen hittar på andra sätt hur du kan följa deras arbete.
Mitt träd som jag planterade i mars är till exempel 80 cm högt nu! Och imorgon, lördag, åker Ola Skinnarmo, Johan Tell och Fredrik Blomkvist till Kenya för att besöka Vi-skogen ”live”. Fredrik, som är professionell filmare och Johan Tell, bland annat författare till boken ”Träd kan rädda världen”, dokumenterar resan. Varje dag kommer de också blogga om sina upplevelser. >> Läs deras blogg här!

Ha en trevlig helg!

/H


Ps:
Jag skrev i förra veckan om hur Liseberg och Gröna Lund inte tycks arbeta alls med miljö- eller klimatfrågor (inte vad jag kan hitta på deras hemsidor i alla fall). Men nu såg jag på Vi-skogens hemsida att
Jan Eliasson i alla fall var i Liseberg i fredags och planterade ett träd.
(Lite märkligt att de gick ut med det pressmeddelandet två dagar efter mitt inlägg! Även om jag knappast tror att det var Liseberg som tog initiativet.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar