onsdag 11 augusti 2010

Bankomat? Nej matbank!

Nu härmar jag DNs sätt att tillverka nyheter och plockar upp en gammal nyhet som TV4 visade i april:




Matbanker finns alltså i 18 länder i Europa, men inte i Sverige.
(Läs mer i Sveriges Radios artikel och på European Federation of Food Banks.)
Jag kan förstå att det kan vara ganska meckigt att få det att fungera. Och att det inte alltid är så lätt som det verkar. Det finns tyvärr många sätt att missbruka systemet att "gammal mat" skänks bort, varför det krävs ett genomarbetat och pålitligt system för hur varorna tas om hand. Och sånt kostar tid och pengar. Som allting annat.

Men om konceptet har funkat i England i 15 år ( Fare Share) och i Tyskland i 17 år (Berliner Tafel), tack vare en massa fantastiska volontärer, så bör det väl ändå finnas en chans att det även kan fungera i Sverige? Kom igen!


Något som jag definitivt tycker att Coop bör satsa på är att, i de butiker som har ett större kök, börja ta tillvara på frukt och grönt och annat som kunderna väljer bort på grund av skönhetsfel och istället tillaga dem i lunch-restauranger. Jag har hört om Ica-butiker som lyckats bra med detta. Samma kvalitet, samma smak, och inget som kastas.

Kom igen!

/Hanna

2 kommentarer:

  1. Det finns. Tror att det fortfarande är i nybörjarstadiet men kolla på http://allwin.nu/

    SvaraRadera
  2. Vad bra! Dem har jag missat! Verkar som om de är inne på rätt spår. Så dem får vi följa!

    SvaraRadera