måndag 2 augusti 2010

En mobiliserad värld

Så var man tillbaka till vardag, verklighet och vemod..?
Nej inget vemod här! (Vädret tycker ändå att man ska vara inomhus nu.) Och jag har haft tid att sol-energiladda batterierna fulla med nya idéer och inspiration! (Och så trivs jag ju väldigt bra på jobbet.)


Jag rivstartar med lite mobil-applikationstips!
Och ja, jag vet - det är långt ifrån alla som skaffat sig dessa nya flashiga mobiler, och ungdomarnas snack om "appar" låter ju bara jättefånigt. Men jag har själv sjunkit ner i mobil-applikationsträsket, så ni, icke-ännu-invigda, får stå ut!

Det finns redan hundratusentals applikationer till iPhones och androider. Jag har plockat ut 5:

Coops iPhone-applikation

Har ju funnits i ett år nu, men jag måste börja med den. Fler än 500 recept och det fylls ständigt på nya. Tappar du inspirationen kan du bokstavligt talat skaka fram nya idéer genom att skaka på iphonen som då tar fram slumpmässiga recept.
Pris: Gratis. Men jag hittar just nu inte någon länk dit - illa!

Naturskyddföreningens "Grön Guide"

Var du än befinner dig - i mataffären, vid fiskdisken, i klädbutiken eller hemma har du tillgång till hundratals tåd och tips för att agera mer miljösmart. Jag gillar t.ex. Fiskväljaren, där du lätt kan se vilka hotade fiskarter du bör undvika.
Pris: Gratis

Gårdsbutiker 2010
Ny för i sommar. Visar vägen till mat och livsmedel som är närodlade eller lokalproducerade, över hela Sverige.
Pris: 22 kr

Omtanke

7 välgörenhetsorganisationer, bl.a. Unicef och WWF, samarbetar här i en applikation som lanserades i juli. Med ett par knapptryck kan du skicka ett bidrag till den eller de organisationer du tycker bäst behöver det. Pengarna dras direkt från ditt abonnemang eller kontantkort. (Synd här att Kooperation Utan Gränser och Vi-skogen inte är med.)
Pris: Gratis


Livsmedelsdatabasen
Denna applikation ska ange näringsinnehåll för mängder av rätter och produkter, framtagna av Livsmedelsverket.
Och den verkar vara omtyckt.
Pris: Gratis


Har du semesterveckor kvar?
Tänk då på att flera tjänster, applikationer, program och ”widgets” i din mobil kopplar upp sig mot nätet när du använder dem. Så om du ska resa utomlands är det smart att stänga av dessa om du inte gillar saftiga mobilräkningar. Läs mer här.

/Hanna

2 kommentarer:

  1. Hej Hanna! Vi på Kooperation Utan Gränser håller med dig om att vi borde vara med i Omtanke-appen. Jag har varit i kontakt med utvecklarna och vi hoppas få komma med i nästa release!

    Hälsar Rigmor Engerstam, webbredaktör

    SvaraRadera
  2. Jättebra! Jag tror det kan vara ett riktigt bra koncept framöver.

    SvaraRadera