onsdag 20 januari 2010

Byggd av bomull



Idag tänkte jag skriva om textilier.


Såhär års drar man på sig så himla mycket textilier. Och det är tyvärr sällan man tänker på vad den billiga halsduken man köpte på rean har för ursprung. Vem har plockat bomull? Vem har färgat garn? Vem har stickat eller jobbat i textilfabriken?


Hälften av våra kläder tillverkas av bomull. Elva procent av världens bekämpningsmedel används på bomullsplantagen. Ett par jeans = 6 600 liter vatten, ett halvt kilo kemikalier, ca 103 olika bekämpningsmedel. Varav en hel del finns kvar i dem när du köper dem, som Sverker i SVTs Plus avslöjade.


Jag önskar att all textil på Coop en dag kommer vara ekologiskt och Fairtrade. Men vi har långt kvar, än så länge tror jag bara vi har Änglamark.

I denna rapport från Rena kläder får Änglamarks textilier både ris och ros.

Naturskyddsföreningen skriver här om olika märkningar på kläder och textil.

Sättet vi handlar kläder på idag är ohållbart i längden. Men vi vill inte gärna tänka på det. När shopping och mode har blivit så enormt stort, när så många lever för att shoppa, läsa modebloggar, köpa nytt, kasta gammalt (det från förra veckan)...då är det svårt att ändra kurs. Och man är ju inprogrammerad att köpa billigt...

Jag försöker själv att inte köpa onödigt mycket kläder. Det är inte lätt, men jag har i alla fall börjat tänka annorlunda. Tänka överhuvudtaget. Och när jag virar min halsduk alla varv runt min hals, så ska jag fundera några varv på halsdukens resa innan den hamnade på min hatthylla...

/H

1 kommentar:

  1. Idag fyllde jag en stor påse med kläder på Frälsningsarméns second-hand för tjugo kronor!!:-) Inga nyköp här inte!;-)

    /E.

    SvaraRadera