fredag 29 januari 2010

Lika goda kålsupare


Ja.. Jag tyckte det kändes mest logiskt med kol...Brinna upp, bränna ut sig...Ta kol på...Tydligen heter det Ta kål på... (Tack Dan.)

Att man ville ta kål på/göra kål på någon eller något har sitt ursprung i köket, och betyder i klarspråk att man ämnar hacka vederbörande sönder och samman till fina strimlor (typ pizza-sallad). [källa: bulldozer.nu]
(Du har väl förresten sett Anders & Måns Pizzasalladland?)

Så nu vet vi det..

När jag ändå var i farten kollade jag upp det där med svenskar, swedes och kålhuvuden. Och vi är visst inga kålhuvuden - vi är kålrötter! Kålhuvud heter cabbage. Och kålrötter borde man äta mer av. Till exempel såhär. Mycket gott vill jag lova. Har testat det själv!

Här ett till recept, i en av mina favoritbloggar. (Hon som skriver är förresten Lotta Lundgren som är med i Landet Brunsås.)

Och sitt nu inte här och lata dig. Lägg på ett kol!

Ha en trevlig helg!

/H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar