måndag 25 januari 2010

Carrotmob

I fredags var jag på möte i Sthlm och informerade bl.a. om fenomenet Carrotmob. (Därför hann jag inte blogga den dagen.) En ny form av konsumentaktivism eller organiserad konsumentpåverkan som startade i San Fransisco för två år sen.

Idén går ut på att belöna de butiker och företag som gör något bra i stället för att bojkotta dem som inte gör det. Och jag gillar verkligen idén.
Läs mer om Carrotmob här.

I fredags sa jag att Carrotmobs har ägt rum i framför allt USA, Tyskland, England och Finland - men att det förmodligen inte kommer bli samma sak i Sverige eftersom vi redan tänker så mycket på att minska vår energiförbrukning. Hade jag dock varit en pendlare som åker tåg, som min kollega, och läst Metro i torsdags så hade jag haft mer uppdaterad information:

Sveriges första morotsmobb ägde tydligen rum i lördags, på Universeums kafé i Göteborg!

Ska bli spännande att se om det kommer fler!

/H



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar