fredag 15 januari 2010

Dålig mat?

Min favoritjulklapp i år var helt klart min nya gitarr. Men inte långt efter kommer boken 100 sätt att rädda maten. En massa (100..) bra tips på hur du tar tillvara på maten du handlar, den som står längst in, längst bak i kylskåpet eller samlar damm ovanpå kylskåpet etc.
Jag önskar jag hade mer än ett frysfack. Ni har det så lätt alla ni med riktig frys!



Konsumentföreningen Stockholm och deras arbete kring temat "Släng inte maten" ligger bakom produktionen av boken. Ovan ser du inslaget om boken på Rapport. Jag gillar Annica Tribergs kommentar att det inte finns någon tidsinställd bomb i mjölpaketet som gör att den exploderar samma sekund som Bäst före-datumet går ut.

Sen kan jag inte låta bli att lägga upp denna YouTube-video. I stil med klassikerna Hatten är din, Fiskpinnar och Ansiktsburk. Bollywood-Thriller-dansen här är fantastiskt roligt överdriven.


Avslutningsvis, och skämt åsido, så vill jag säga att jag också känner att jag borde skriva någonting om Haiti. Men här har Louise Ungerth skrivit något bra, så jag länkar dit istället. Min nyutbildade apotekar-kompis har gett mig en bild av överkonsumtionen av antibiotika och vad det kan innebära med resistenta bakterier. Riktigt skrämmande är det.

/H

2 kommentarer:

  1. Hej Hanna,
    Kul att du gillar länkar till min blogg och kul att du uppmärksammar boken "100 sätt att rädda maten"! Vi skickar genast en bok till dig!
    Kram
    Louise
    http://louisekonsumentkoll.se

    SvaraRadera
  2. Min julklapp har du inte fått än;-)

    /E.

    SvaraRadera