fredag 11 december 2009

Lucka 11 - Erik



















Äntligen börjar det hända saker i Köpenhamn!

Här kommer en rapport inifrån klimatförhandlingarna på COP15. Jag som skriver är en förstagångsbesökare på klimatförhandlingarna som pågått runtom i världen sedan 1992. Det speciella med detta klimatmöte är att nu ska ett nytt klimatavtal tecknas som förhoppningsvis lyckas bättre än Kyotoprotokollet med att undvika farliga klimatförändringar. Jag känner ett starkt engagemang i klimatfrågan eftersom det är ett problem som påverkar nästan alla aspekter av både samhället och naturen. Mitt klimatengagemang genomsyrar nästan allt jag gör så att få vara med på detta vägskäl för den mänskliga utvecklingen är naturligtvis en dröm för mig.

När jag anlände till förhandlingarna inne på Bella Center i Köpenhamn i tisdags kändes det först häftigt och stort. Ackrediteringen hade fungerat, innan var jag helt paranoid och övertygad om att något skulle gå fel. Men in kom jag och helt plötsligt befann jag mig mitt i världshändelsernas centrum, stora plenarsalen inne i Bella Center. Rätt snabbt utbyttes dock den omedelbara glädjen mot frustration och jag kom på mig själv med att ägna minst lika stor uppmärksamhet åt Facebook som jag märkligt nog hade öppnat upp. Anledningen var de ideliga upprepningarna av de lika fina som generella utfästelserna i förhandlingssalen om att u-länderna vill ha hjälp från i-länderna och att i-länderna vill ge u-länderna hjälp. Inget konkret och inget nytt med andra ord.

De förutsägbara förhandlingarna gjorde att jag sökte mig till olika spännande alternativa aktiviteter på klimattema som också arrangeras under dessa veckor i (mer om dessa i kommande inlägg). Och jag hade egentligen tänkt göra detsamma idag men ryktet började gå inne på Bella Center att något stort håller på att hända. Så jag rusade in till den stora plenarsalen där det helt plötsligt var fullt med folk. Förra gången jag var där var det inte ens halvfullt. Det var uppenbarligen inte bara jag som hade förstått att saker börjar hända… Vad är det då som håller på att hända? Fortsättning följer…

/Erik Köpberg, Solidars ambassadör direkt från Köpenhamn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar