tisdag 22 december 2009

Lucka 22 - Plåster



















Det är tisdagkväll. Dan före dan före doppardan.
Jag är hungrig.
Magen kurrar, koncentrationen sviktar, irritationen börjar sakta växa...
Men jag är enormt lyckligt lottad. Jag är hemma hos mina föräldrar nu. Vi har precis varit och handlat. Kylskåp och skafferi är proppfullt.

Vi är snart 7 miljarder människor på denna jord.
1 miljard av dessa är hungriga. Hela tiden. Och är kroniskt undernärda.
Läs mer på FAOs hemsida.

Det är en för stor siffra för att ta in.

Jag tänkte lägga upp en You Tube idag, med Band Aids
Do they know it's christmas...
Men jag känner att låten ger ett skevt budskap. ...Feeed the woooorld... Bistånd är mycket mer komplext än vad många tror. Det handlar ofta om hjälp till självhjälp, utbildning, skapa opinion, sprida information... Läs
Kooperation Utan Gränsers biståndsarbetares bloggar, och få en inblick i hur det faktiskt går till.

Band Aid är bara ett tillfälligt plåster. Det behövs oändligt mycket mer...

(men det är fortfarande en bra låt)

Nu ska jag gå och äta vörtbröd och njuta av varje tugga!

/H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar